Blogi

Blogi

Blogissamme pääset kurkistamaan tarkemmin Nuorkauppakamaritoiminnan arkeen ja juhlaan eri näkökulmista. Blogia ylläpitää kamarin LIO ja kirjoituksia tuottaa LIO:n lisäksi koko jäsenistömme.
Sunnuntai, Marraskuu 29, 2020, 17:00

Yksi Kotkan Nuorkauppakamarin parhaista projekteista on mielestäni vuoden positiivisimman kotkalaisen valitseminen. Se antaa mahdollisuuden tuoda esiin arjen puurtajia ja sankareita, toimissaan tai projekteissaan ansioituneita, pidettyjä ja onnistuneita henkilöitä, jotka toimivat positiivisena esimerkkinä muille ja ansaitsevat tunnustusta ja kiitosta. Me tarvitsemme positiivisia ihmisiä ja asioita tämän pimeän ja poikkeuksellisen talven keskelle ja jokainen meistä tarvitsee myös positiivista palautetta ja tunnustusta.

Tänä vuonna kaikki kotkalaiset saivat ehdottaa haluamaansa henkilöä ehdokkaaksi perustelujen kera Positiivisen palautteen vallankumous -facebook ryhmässä. Ehdotuksia tuli todella paljon ja useat ehdokkaat saivat hyviä perusteluja ja kannatusta. Projektin ainut harmi onkin, että vain yksi voidaan valita kerrallaan. Toinen toistaan upeammista ehdotuksista Kotkan Nuorkauppakamarin hallitus valitsi kilpailun kriteerien ja esitettyjen perusteiden pohjalta voittajan, joka tällä kertaa on Prismassa työskentelevä asiakaspalvelija Nabil Niazi, joka pyörittää myös omaa tulkkipalveluyritystään.

Nabil sai Facebookissa erinomaista palautetta mm. palveluasenteestaan, iloisuudestaan, kohteliaisuudestaan, auttavaisuudestaan, hymyileväisyydestään, ystävällisyydestään, kohteliaisuudestaan ja asiakkaiden huomioimisesta. Nabil oli selvästi tehnyt suuren positiivisen vaikutuksen hänet nimenneisiin ihmisiin.

Valinnan jälkeen kävimme ojentamassa Nabilille palkinnon, ottamassa kuvan ja onnittelemassa häntä voitosta. Haastattelimme häntä samalla, sillä halusimme kuulla ja kertoa hänen tarinansa. Nabil perheineen oli todella vieraanvarainen ja mukava juttutuokiomme toi meille vankan varmuuden siitä, että voitto oli mennyt oikeaan osoitteeseen.

Afganistanilaislähtöinen 10 vuotta Suomessa asunut Nabil kertoo löytäneensä oman paikkansa Prismassa, Kotkassa ja Kymenlaaksossa. Hänestä huokuu positiivinen ja yritteliäs asenne. Hän on ylpeä työstään asiakaspalvelijana ja pitää sitä suuressa arvossa. Nabil korostaa, että työ ei ole pelkkää hymyilyä kassalla, vaan asiakaspalvelun täytyy olla myös ammattimaista ja asiantuntevaa. Nabil kertoo, että hyvä asiakaspalveluasenne on lähtöisin hänen geeneistään. ”Jos olet ihmisille positiivinen ja kunnioitat heitä, he kunnioittavat sinua takaisin”. Nabil kertoi oppivansa joka päivä uusia tapoja huomioida asiakkaitansa ja se on vastavuoroista. Nabilkin ilahtuu asiakkaista, jotka hymyilevät ja ovat ystävällisiä. Hänen mieleensä tuli mm. eräänä jouluna käynyt asiakas, joka sanoi, että joulu alkaa hyvin siitä, kun pääsee Nabilin kassalle.

Nabil uskoo positiivisen ja ahkeran asenteensa vaikuttaneen siihen, että hän on onnistunut afganistanilaisena miehenä työllistymään vakituiseen työhön Suomessa. Aloittaessaan S-market Pasaatissa hän keskittyi hyvään asiakaspalveluun sekä myös tuomaan hyvää ilmapiiriä työyhteisöön. Pian johtaja totesikin, että he todella tarvitsevat Nabilin osaksi työyhteisöä.

Nabil Niazilla on myös oma toiminimi: Monikulttuuritulkki Nabil. Tämän työn parissa Nabil voi auttaa maahanmuuttajia ja viranomaisia ymmärtämään toisiaan. Tulkin tehtävässä on tärkeää kunnioittaa erilaisia kulttuureja ja tehdä sitä täydestä sydämestään.

Nabil haluaa toimia esimerkkinä myös muille maahanmuuttajille. Kun muut maahanmuuttajat näkevät hänen menestyvän ja tekevän hyvää työtä, se kannustaa myös heitä yrittämään parhaansa. Nabil on ollut mukana mm. Ekamin projektissa joka käsitteli maahanmuuttajien kotoutumista. Maahanmuuttajilla täytyy hänen mukaansa olla suunnitelma siitä, miten käyttää kotoutumisajan mahdollisimman hyvin hyödykseen. Silloin täytyy opiskella ahkerasti suomen kieltä ja opiskella ammatti. Kun onnistuu ahkeruudella ja positiivisella asenteella työllistymään, tulotkin tuplaantuvat. Hänen mielestään suomalaisten tulee kannustaa maahanmuuttajia toimeliaisuuteen ja edellyttää ahkeraa opiskelua ja työn tekoa.

Pyysimme Nabililta vinkkejä muille asiakaspalvelutyötä tekeville. Ensimmäiseksi vinkiksi hän antaa sen, että vaikka jokaisen elämässä on hyviä ja huonoja päiviä, ei henkilökohtaiset ongelmat saa heijastua työhön vaan työ pitää hoitaa aina positiivisella asenteella ja ammattitaidolla. Asiakaspalvelijan olisi myös hyvä huomioida erilaiset asiakkaat. Nabil on esimerkiksi opetellut tervehtimään, kiittämään ja hyvästelemään venäjän kielellä ja venäläiset asiakkaat ovat tulleet tästä iloisiksi.

Korona-aika on tuonut haasteita asiakaspalvelutyöhön. Esimerkiksi turvaväleistä huolehtiminen ja maskin käyttäminen koko työvuoron ajan on raskasta. Hän on kuitenkin tyytyväinen siitä, että Prismassa panostetaan asiakasturvallisuuteen ja pidetään sitä tällaisena aikana tärkeimpänä. Asiakkaat ovat sanoneet Nabilille, että hänen hymynsä näkyy silmistä myös maskin takaa.

Nabil kertoi olevansa iloinen ja ylpeä siitä, että hänen ahkera opiskelunsa, työn tekonsa ja positiivinen asenteensa on kymmenessä vuodessa johtanut näin hienoon ja tärkeää tunnustukseen. Hän haluaa kiittää kaikkia asiakkaita, joilta on saanut hyvää palautetta. Tämä tunnustus on heidän ansiotaan ja Nabil lupaa tehdä jatkossakin parhaansa kehittyäkseen yhä paremmaksi asiakaspalvelijaksi.

Nabilin positiivinen asenne ja huomaavaisuus teki todellakin suuren vaikutuksen myös meihin kilpailun järjestäjiin ja uskomme, että hän toimii vahvana inspiraationa kaikille siitä, että jokainen voi menestyä tekemällä parhaansa päivittäisissä töissään ja luoda hyvää positiivista ilmapiiriä ympärilleen.

Positiivisin kotkalainen projekti kiittää ja kuittaa!

***

Tämän blogin kirjoitti:
Kirsi Rasanen (LIO)
Positiivisin kotkalainen -projektipäällikkö 2020


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät